2018-01-29 11:52Bloggpost

Så firar vi en pigg 75-åring

Så var det nytt år igen och de gamla klyschorna om nya möjligheter, nya tag har duggat tätt. Givetvis kommer Skövdebostäder att göra många just nya saker under året, framförallt producera fler nya bostäder. Men vi kommer också stanna upp och se tillbaka på de 75 år vi varit verksamma. Aktiebolaget Skövdebostäder bilades 6 mars 1943, alltså för 75 år sedan.

Under dessa år har det hänt oerhört mycket och det är svårt att få en bra överblick. Men den 6 mars 2018 kommer vi att ha premiärvisning av vår utställning som ska visa på vad som hänt under årens lopp. Utställningen kommer att kombineras med fördjupande information på webbplatsen för den som är intresserad. Jag har själv varit verksam i bolaget i snart 35 år och har ganska bra koll på vad som hänt. Men jag ser mycket fram emot att få det samlat och ges möjlighet att dela med mig av den här historien till fler.

Vi ska dock inte bara blicka bakåt. Som den pigga 75-åring vi är så ska vi så klart fira vår födelsedag. Detta kommer att ske på lite olika sätt. Bland annat kommer vi under året att bjuda alla våra hyresgäster på områdesfester med enkel förtäring, aktiviteter och lite underhållning.

Dessutom utmanar vi hyresgäster, personal och andra att genomföra en av Skövdebostäders klassiker under året – där alla distanser som ska genomföras har någon koppling till just 75. Vi planerar också för lite andra utmaningar och upptåg under året. Jag har också särskilt utmanat allmännyttans vd:ar och lovat skänka 500 kronor till Barncancerfonden för varje vd som genomför en av våra klassiker. Det är redan ett stort intresse och över femtio vd:ar har anmält sig.

Förutom att vi fyller år kommer vi att ha fler anledningar att fira. Under våren står hela Aspöområdet klart och det ska invigas med start på Valborg. Då anordnar vi traditionellt valborgsfirande med guldkant. Under hösten planerar vi också att bjuda in till en föreläsningsserie på Aspö för våra hyresgäster kring olika ämnen inom temat hållbarhet.

Två branschorganisationer har också valt att lägga varsitt arrangemang i Skövde 2018 då vi får möjlighet att visa upp vår verksamhet. Först är det Studentbostadsföretagen som håller sin Nöjd Studbo där det bolag som har nöjdast studenthyresgäster prisas och sedan är det SABO:s Fastighetsdagar då stora delar av allmännyttan samlas för att lyssna på föredrag och seminarier om bland annat fastighetsutveckling och hållbarhet samt åka på studiebesök och få veta mer om våra områden Fältspaten, Ekedal, Frostaliden och Aspö.

Det kommer att ske ytterligare branschaktiviteter, anordnas kalas och firas ihop med personalen. Ni kan läsa om vårt 75-årsjubileum, aktiviteterna och vår historia på vår webbplats. Den sidan kommer att uppdateras löpande. Så håll utkik för en tidsresa några decennier bakåt och för att hänga med på vad som komma skall i framtiden!

Dan Sandén, vd Skövdebostäder