2017-08-17 11:49Bloggpost

Solenergi i kvadrat

Ett intensivt första halvår 2017 har passerat och vi är redan en bit in på nästa. Efter en skön semester med tillfälle att tanka D-vitamin och ladda batterierna i solen känner jag mig redo för höstens utmaningar. En höst fylld av flera spännande projekt.

Solenergi på Aspö Eko-logi

Under hösten flyttar hyresgästerna in i etapp tre på Aspö Eko-logi. Radhusen står klara under hösten och carportarna med alla solceller är på gång. I hela området finns väldigt många solceller och under sommarmånaderna producerar vi mer energi än området behöver. Och den energin reducerar våra kostnader och tas tillvara i Skövdes elnät. När hela anläggningen är klar och i drift beräknas den generera 105 000 kilowattimmar per år. Det är lika mycket energi som går åt att köra en eldriven bil 15 varv runt jorden (62 000 mil).

Att använda solenergi är något som vi tittar på mer och mer och husen på Ekedal kommer också att få solceller på taken som ska bidra till fastighetselen. Och vi har ambitionen att implementera solceller i alla våra befintliga områden. Där vi kommit längst i planeringen är i Ryd.

Solcellsanläggning i Ryd

Om cirka tre veckor påbörjar vi en installation av en solcellsanläggning i Ryd på timmervägen 4 som ska vara klar i september. Den är betydligt mindre än på Aspö, men kommer att generera cirka 12 000 kilowattimmar per år.

Solcellerna i Ryd - fotomontage

Så här kommer det att se ut i Ryd

Lite annat smått och gott under hösten

Förutom att fokusera på solceller och energi bygger vi för fullt. Äntligen är vi igång med markarbeten för våra 189 lägenheter på Frostaliden. Under hösten kommer den faktiska byggnationen att ta fart och vi ser fram emot att se Sveriges största område med höga trähus med trästomme växa fram här i Skövde. Också här på Frostaliden installeras solceller.

Dessutom startar vi rivningen av den gamla ICA-butiken i Havstena den här hösten för att under vintern komma igång med byggnationen av 43 nya lägenheter i området.

Parallellt med byggnationer planerar vi för fler projekt såsom till exempel Mossagården, Folkets park, Timmersdala, Kurorten och Mariesjö.

”Solskensvitamin” för en frisk höst

Med vår intensiva byggtakt och höga ambitioner att bygga ännu mer samtidigt som vi ansvarar för att förvalta de fastigheter vi har på ett sätt så att våra hyresgäster är nöjda måste vi vara både starka och friska. Solen ger oss uppemot 90 procent av vårt D-vitamin och därför kallas det ibland för ”solskensvitaminet”. D-vitamin bidrar till ett starkt skelett och ett välfungerande immunförsvar. På sommaren kan det räcka med att vara ute i solen i shorts och t-shirt en kvart om dagen några gånger i veckan för att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Så jag hoppas att alla mina medarbetare, och all ni andra också för den delen, haft möjlighet att ladda med tillräckligt mycket solljus i sommar för att orka.

/Dan Sandén, vd, Skövdebostäder