2017-09-19 15:36Bloggpost

Sveriges billigaste nyproduktion?

null

Medierna rapporterar mer eller mindre dagligen om krisen för unga på bostadsmarknaden. Allt fler unga bor kvar hemma för att de inte kan få tag i ett eget boende till en överkomlig kostnad. Och det är ett allvarligt problem att det mesta nytt som byggs blir för dyrt för de som främst behöver boende. Därför känner jag mig extra stolt och glad att vi den 10 oktober påbörjar uthyrningen av 150 lägenheter på Ekedal där en etta på 34 kvadratmeter får en hyra på 4200 kronor per månad. Tvåorna som är på 56 kvadratmeter kommer att få en hyra på 5950 kronor per månad. Är detta möjligtvis Sveriges billigaste nyproduktion?

Vid första uthyrningen kommer vi också att prioritera dem som är mellan 18 – 29 år för att ytterligare bidra till att ungdomar kan komma in på bostadsmarknaden i Skövde. Det handlar inte bara om låga hyror. Vi kan sätta dessa hyror och samtidigt ha en marknadsmässig avkastning i projektet.

Det kan väl inte vara möjligt tänker ni då eftersom vi också påstår att vi inte gör avkall på kvaliteten. Men möjligt är precis vad det är. Husen är energieffektiva och byggda i passivhusteknik, lägenheterna har smarta planlösningar och ytskikten är kakel och klinker i badrum. Alla lägenheter har balkong eller uteplats och separat kyl och frys. I tvåor, treor och fyror finns plats för diskmaskin som tillval. Det finns en gemensam tvättstuga i varje hus, men också möjlighet att installera en egen liten tvättmaskin i badrummet.

Hemligheten är bland annat en väldigt effektiv produktion i och med bland annat upprepningseffekten av att bygga många likadana lägenheter. Att vi får det statliga investeringsstödet har också bidragit till en ytterligare press av hyrorna nedåt.

Att kunna sätta låga hyror har hela tiden varit vår ambition i det här projektet. Och det känns fantastiskt att vi lyckats.

Vi försöker alltid att bygga till så låga priser som möjligt. Dock är förutsättningarna olika i projekten då vi bygger för alla kundgrupper och därmed olika lägenhetstyper och lösningar. Det här projektet visar att det är möjligt att bygga billigt idag. Jag hoppas därför att vi med Ekedal kan inspirera fler i Sverige att genomföra liknande projekt.

/Dan Sandén, vd Skövdebostäder

Skövdebostäder ägs av Skövde Stadshus AB som i sin tur ägs av Skövde kommun. Som stadens största hyresvärd bidrar vi till kommunens budskap om det goda boendet genom våra cirka 5 000 bostäder av alla upptänkliga slag och storlekar. Från centrala smålägenheter i 1800-talshus till ett naturnära boende i nybyggda fristående villor. Vi är medlemmar av SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, och arbetar aktivt med frågor kring miljö, framtid och utveckling med stort hyresgästinflytande på alla nivåer. Företaget har drygt 80 anställda i en kundnära organisation uppdelad på tre distrikt med kvartersvärdar i varje bostadsområde.

Josefine Ahrling
Kommunikatör