96 % av Skövdebostäders hyresgäster är totalt sett nöjda med sin hyresvärd. Detta är resultatet när bolaget sammanställt sin årliga kundundersökning. Hyresgästerna känner sig tagna på allvar och är framförallt nöjda med lägenheterna och utemiljöerna.
– Det är verkligen roligt att hyresgästerna är så nöjda med oss som hyresvärd. Vi har ju visionen om 100 % nöjda hyresgäster och att de ska vara nöjdast i Sverige. Det här är en bra bit på vägen, säger Dan Sandén, Skövdebostäders vd.
Skövdebostäder har nyligen genomfört sin årliga kundundersökning. Resultatet blev 96 % nöjda hyresgäster jämfört med förra årets 89 %. I år har företaget bytt samarbetspartner för att bättre kunna jämföra sina resultat med andra i branschen. Jämför man Skövdebostäders siffror 2015 med alla i branschen 2014 ligger man i absoluta toppskiktet i alla kategorier. Undersökningen mäter bland annat service, attraktivitet, profil och prisvärdhet.
När det gäller kategorin Produktindex som omfattar lägenheten, allmänna utrymmen och utemiljön fick Skövdebostäder 85,5 % vilket var högst i Sverige. Bolaget får också ett högt betyg när det gäller Serviceindex, 87,9 %. Kategorin innefattar bland annat att kunden känner sig trygg, att det är rent och snyggt, att man blir tagen på allvar och att man får hjälp när det behövs. Endast ett företag hade ett högre Serviceindex (88,4 %) 2014. Också inom områdena profil, attraktivitet och prisvärdhet ligger Skövdebostäder i topp.
– Jag är väldigt stolt över att våra medarbetare gör ett så fantastiskt arbete där ute. Extra roligt är att när vi bryter ned resultatet är betyget väldigt jämnt över våra distrikt. Så hyresgästerna får samma höga service oavsett var hos oss de bor, säger Dan Sandén.
Förbättringsmöjligheter
Hyresgästerna är alltså väldigt nöjda. Men givetvis finns det områden som kräver arbete. Ett sådant är sophanteringen.
– Vi har idag inte källsortering tillgängligt i alla områden så det är inte konstigt att den frågan får lägre betyg. Det ligger med i våra verksamhetsplaner framåt att implementera i alla områden, berättar Thomas Olsson, Skövdebostäders förvaltningschef.
Undersökningen kan brytas ner på fastighetsnivå vilket ger Skövdebostäder goda möjligheter att jobba med specifika insatser där det behövs. Planeringen för detta är i full gång och hyresgästerna kommer att få återkoppling på vad som sker till följd av detta arbete under vintern.
– Vi ser det som en självklarhet att återkoppla och visa våra hyresgäster att deras svar tas på allvar och gör skillnad så att de vill fortsätta att hjälpa oss att bli en ännu bättre hyresvärd, avslutar Thomas Olsson.
För mer information kontakta gärna:
Thomas Olsson, förvaltningschef, 0500-47 74 15
Lina Eklund Svensson, marknadschef, 0500-47 74 04
Skövdebostäder ägs av Skövde Stadshus AB som i sin tur ägs av Skövde kommun. Som stadens största hyresvärd bidrar vi till kommunens budskap om det goda boendet genom våra cirka 4600 bostäder av alla upptänkliga slag och storlekar. Från centrala smålägenheter i 1800-talshus till ett naturnära boende i nybyggda fristående villor.
Skövdebostäder ägs av Skövde Stadshus AB som i sin tur ägs av Skövde kommun. Som stadens största hyresvärd bidrar vi till kommunens budskap om det goda boendet genom våra cirka 5 000 bostäder av alla upptänkliga slag och storlekar. Från centrala smålägenheter i 1800-talshus till ett naturnära boende i nybyggda fristående villor. Vi är medlemmar av SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, och arbetar aktivt med frågor kring miljö, framtid och utveckling med stort hyresgästinflytande på alla nivåer. Företaget har drygt 80 anställda i en kundnära organisation uppdelad på tre distrikt med kvartersvärdar i varje bostadsområde.