2020-09-15 08:40Pressmeddelande

Högt betyg för hantering av covid-19

Att snabbt få ut information har varit en viktig del av Skövdebostäders krishantering. Vd Katarina Prick visar upp en trapphusaffisch översatt till flera språk.  Att snabbt få ut information har varit en viktig del av Skövdebostäders krishantering. Vd Katarina Prick visar upp en trapphusaffisch översatt till flera språk.

Skövdebostäder är en av hyresvärdarna som har hanterat coronapandemin bäst – enligt hyresgästerna. Det visar en jämförelse mellan en stor del av Sveriges bostadsbolag.

Till grund ligger en undersökning gjord av AktivBo och den visar på stora skillnader mellan hyresvärdarna. Skövdebostäder hade genomgående höga betyg på bland annat informationen, felanmälan och trivseln i lägenheten under covid-19.

– Vi var tidiga med att analysera situationen och göra anpassningar av vår verksamhet. Samtidigt var vi snabba med att få ut information både internt och till våra hyresgäster vilket ju har mottagits bra enligt undersökningen. Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb och tagit ett stort eget ansvar, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.

Information på olika språk

Krishanteringen har handlat om att hitta nya rutiner och arbetssätt för att skydda hyresgäster och personal från smittspridning. Kommunikationen har spelat en viktig roll.

– I våras satte vi upp information i trapphusen på engelska, arabiska och somaliska. Vi samarbetade bland annat med somaliska kulturföreningen för att få hjälp med översättning och att sprida informationen. Pandemin har givetvis medfört att vi fått ställa in eller skjuta fram vissa arbeten och arrangemang, men ibland har vi hittat nya vägar. Vi har till exempel haft digital lägenhetsvisning på Frostaliden och en filmad föreläsning om odling, säger Katarina Prick.

Arbetet fortsätter

Faran med covid-19 är inte över än och Skövdebostäder fortsätter att följa utvecklingen.

– Nu gäller det att hålla i våra interna rutiner och på kloka sätt påminna hyresgästerna om vad som gäller vid felanmälningar och arbeten i lägenheter. Vi uppmanar dem också att fortsätta att hålla social distans till sina grannar i trapphus och hissar, säger Katarina Prick.

Om undersökningen

Mätningen är gjord av undersökningsföretaget AktivBo och innefattade både privata och kommunala bostadsbolag. Den genomfördes i början av juli och totalt deltog 34 bostadsbolag som tillsammans förvaltar över 230 000 lägenheter. Utöver Skövdebostäder låg Götenebostäder och Stockholmsbolaget Olov Lindgren i topp. Hyresgästernas svar ligger till grund för resultatet.

Mer information i ett pressmeddelandet från AktivBo. 



Om Skövdebostäder

Skövdebostäder ägs av Skövde Stadshus AB som i sin tur ägs av Skövde kommun. Som stadens största hyresvärd bidrar vi till kommunens budskap om det goda boendet genom våra drygt 5 300 bostäder av alla upptänkliga slag och storlekar. Från centrala smålägenheter i 1800-talshus till ett naturnära boende i nybyggda fristående villor. Vi är medlemmar av Sveriges Allmännytta, och arbetar aktivt med frågor kring miljö, framtid och utveckling med stort hyresgästinflytande på alla nivåer. Företaget har ungefär 100 anställda i en kundnära organisation uppdelad på tre distrikt med kvartersvärdar i varje bostadsområde.


Kontaktpersoner

Lina Eklund Svensson
Chef för marknad och utveckling
Lina Eklund Svensson
Katarina Prick
VD
Katarina Prick