2024-04-15 06:05Pressmeddelande

Inget valborgsfirande på Aspö gård 2024

Valborgseld på Aspö gård i SkövdeValborgseld på Aspö gård i Skövde

Årets valborgsfirande på Aspö gård kommer inte att genomföras. Under de senaste åren har firandet vuxit och i takt med det kraven på Skövdebostäder som arrangör. Bolaget behöver nu se över hela organisationen kring valborgsfirandet för att säkerställa ett tryggt och säkert evenemang.

De senaste åren har tusentals personer besökt Aspö gård på valborgsmässoafton. Området med sjön och natur ger en fin omgivning som lockar när våren ska sjungas in. När firanden runt om i kommunen lagts ner har fler och fler sökt sig till Skövdebostäders valborgsfirande på Aspö gård.

- Att ställa in var inget lätt beslut eftersom det är en lång och omtyckt tradition. Vi måste dock vara säkra på att vi kan erbjuda ett tryggt och säkert evenemang och tänka på arbetsmiljön för våra medarbetare, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.

Erfarenheterna från de senaste åren och ökade krav gällande tillstånd för stora evenemang gör att Skövdebostäder inte längre känner sig säkra på att kunna leverera ett säkert och tryggt valborgsfirande på Aspö gård i den form det arrangerats de senaste 30 åren.

- Vi måste se över möjligheterna att samverka med fler andra aktörer om det här arrangemanget ska kunna leva vidare. Det ställs bland annat höga krav säkerhet och genomförande, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.

Andra arrangemang

I nuläget ser inte Skövdebostäder att de ska ställa in andra arrangemang på Aspö gård. Det kommer ofta många besökare även till andra evenemang men inte lika många som till valborgsfirandet.

- Vi tycker så klart att det är jätteroligt att så många vill komma och besöka fina Aspö gård. Det är en viktig del i vårt uppdrag att bidra till att Skövde ska vara en attraktiv plats att bo på och då fyller Aspö gård en tydlig funktion. Däremot är det inte självklart att ett bostadsbolag ensamt kan axla rollen som arrangör för så stora evenemang som Skövdes centrala valborgsfirande, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.

Öppet som en vanlig vardag

Gården kommer att vara öppet som en vanlig vardag. Det vill säga att stallar och toaletter är öppna när det är personal på gården under kontorstid. Kaféet är öppet 15.00-16.00

Ämnen: Allmänt

Katarina Prick