2023-12-08 10:20Pressmeddelande

Juldekorationer utöver det vanliga

Julbockar av granris på Aspö gård.Julbockar av granris på Aspö gård.

I december sprider Skövdebostäders miljövärdar julstämning med egentillverkade dekorationer. I bostadsområdena finns bland annat tomtar, rejäla adventsljusstakar och stadens högsta julgran på toppen av studentskrapan.

– Det mesta av vårt julpynt återanvänds år efter år. Det handlar till exempel om paket och tomtar, säger Camilla Eklind, miljövärd.

Områdena dekoreras också med klassiskt granris och granar. De högsta granarna är nio meter och de finns på Folkets park och Östermalm.

– Vi vill ha trygga och trivsamma områden. Med juldekorationerna hoppas vi kunna sprida glädje i julstressen. Pynten brukar vara uppskattade av hyresgästerna, säger Tomas Kosir, miljövärd.

Här är några exempel på hur kreativiteten flödar i Skövdebostäders områden:

Stora adventsljusstakar – Södra Ryd

Två stora adventsljusstakar ger julstämning vid Timmervägen och Spånvägen. Ljusen är tillverkade av björkstammar och lampor istället för eld gör dem till ett brandsäkert alternativ.

Stor adventsljusstake i Södra Ryd.

Tomtetrio – Frostaliden

När det lider mot jul kommer denna grupp av charmiga tomtar tillbaka till Frostaliden. De är i olika storlekar och tillverkade utav bland annat granris.

Tomtar

Välkomstdekoration – Aspö Eko-logi

När du kommer till Aspö välkomnas du av en grupp med juldekorationer nere vid vägen. Det är granar, stora paket och en släde med granris – och allt pryds av hundratals lysande lampor.

Gran, paket och släde med snö på.

Skövdes högsta julgran – Skrapan

Studentskrapan vid Kurorten är Skövdes högsta byggnad. Det gör att det är svårt att missa stadens högst belägna julgran på toppen av huset. Allt ramas in av juligt röd belysning under december.

Skrapa med julgran på toppen.