2021-01-26 14:28Pressmeddelande

Många ambassadörer på Skövdebostäder

Carina Törnblom och Maria Trygg arbetar som miljövärdar.Carina Törnblom och Maria Trygg arbetar som miljövärdar.

Skövdebostäders medarbetare trivs – det visar en ny undersökning där personalen själva fått sätta betyg. En stor andel skulle rekommendera sin arbetsgivare.

– Det är ett väldigt glädjande resultat. Engagerade medarbetare gör ett bättre jobb och ger god service till våra hyresgäster. Det i sin tur ger nöjda kunder och välskötta områden för oss som bolag och för Skövde, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.

Ett vanligt jämförelsetal när det gäller medarbetarundersökningar är eNPS, som mäter om de anställda skulle rekommendera sin arbetsgivare till andra. Här sticker Skövdebostäder ut med ett värde på 58. Allt över 20 anses generellt vara mycket bra. Totalt 93 procent av medarbetarna har svarat på enkätundersökningen som genomfördes anonymt i november.

– Det är ett kvitto på att våra medarbetare trivs och mår bra. Jag tror att våra anställda känner att de gör ett värdefullt jobb, vilket bidrar till trivseln. Vi har dessutom väldigt duktiga och engagerade medarbetare som tar eget ansvar, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.

Stark laganda

Skövdebostäder är stadens största hyresvärd med drygt 100 anställda. Yrkesgrupper är bland annat kvartersvärdar, miljövärdar, ekonomer, uthyrare, hantverkare och byggprojektledare.

– Organisationen har växt de senaste åren, så det är roligt att vi nu fått detta positiva omdöme från medarbetarna. Trots att vi haft ett speciellt år med coronapandemin och en andel som jobbat hemifrån upplever medarbetarna en stark laganda, säger Tina Wigholm, HR-ansvarig på Skövdebostäder.

Det här är eNPS
eNPS mäter frågan ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera Skövdebostäder som arbetsgivare?” på en skala 1–10. De som väljer 0–6 räknas som kritiker, 7–8 passiva och 9–10 räknas som ambassadörer. För att räkna ut ett eNPS subtraheras andelen kritiker med andelen ambassadörer. Skövdebostäder har använt verktyget &Frankly för att göra undersökningen.

Katarina Prick
Katarina Prick