2020-10-06 08:51Pressmeddelande

Rekordmånga besökte Aspö gård under pandemin

Bild på Aspö gård. Aspö gård – där man som besökare kunde vara utomhus och hålla social distans – var extra populär i år. Foto: Mikael Ljungström/Scandphoto

En annorlunda säsong på Aspö gård är nu till ända. Trots covid-19 har gården haft något av en rekordsäsong besöksmässigt.

– Vi har inte räknat besökarna, men vi i personalen har upplevt att det varit ett av de absolut mest välbesökta åren. Dels har många semestrat hemma och att titta på djuren kan man göra utomhus med avstånd till andra. Våra åtta kaninungar och hinderbanan med stockar har varit extra populära hos besökarna, säger Martina Ahlner, gårdsvärd på Skövdebostäder.

Djuren lämnar

Utöver kaninerna har det funnits kor, får, höns och grisar på gården – och flera av dem är gamla svenska lantraser. Aspö är nu stängt för säsongen och djuren har åkt tillbaka till sina vinterboenden på Hagalyckans gård och Gästgivaregården i Binneberg.

– På grund av covid-19 har vi inte kunnat arrangera våra vanliga event som Valborgsfirande eller Brittsommardagen. I gårdskaféet har vi sålt glass ifrån fönstret istället för att sälja fika inomhus. Vi har satt upp skyltar om regler på gården med tanke på coronapandemin och för det mesta har det fungerat bra, säger Martina Ahlner, gårdsvärd på Skövdebostäder.

Viktigt för Skövdeborna

Skövdebostäder äger Aspö gård och har drivit verksamheten sedan 1989.

– Aspö är ett uppskattat besöksmål för Skövdebor i alla åldrar och vi är glada att många hittade till gården även den här säsongen. Skövdebostäder vill ta ett samhällsansvar – och i år har det varit extra viktigt att det funnits aktiviteter som fungerat när mycket annat varit stängt, säger Katarina Prick, vd för Skövdebostäder.

Martina Ahlner, gårdsvärd på Skövdebostäder, och Katarina Prick, vd.

Martina Ahlner, gårdsvärd på Skövdebostäder, och Katarina Prick, vd. Foto: Mikael Ljungström/Scandphoto

Katarina Prick
Katarina Prick