2022-10-06 12:00Pressmeddelande

Skövdebostäder ger hyresgästerna möjlighet att påverka sitt boende

Ett höghus och en lekplats. Lillegården. Foto: Skövdebostäder

Skövdebostäder har tillsammans med hyresgästerna utvecklat utemiljöerna på Lillegården. Projektet är ett exempel på hur bolaget ger hyresgästerna chansen att påverka sitt boende – och den här gången var barnen i fokus.

Att utveckla utemiljöerna i bostadsområdet var viktigt för att skapa bättre förutsättningar för barnen att leka i området.

– Vi bestämde oss för att göra om lekplatsen på Lillegården. Vi tog fram två förslag som hyresgästerna fick rösta på, och nu äntligen är projektet klart. Lekplatsen och fotbollsplanen, som ligger alldeles intill, har fått nytt liv. Nu har fler barn möjlighet att leka i området då aktiviteterna är anpassade för barn i olika åldrar, berättar Mattias Johansson, distriktschef på Skövdebostäder.

Boinflytande

Skövdebostäder arbetar med boinflytande i olika former. Vartannat år genomför bolaget bland annat en omfattande hyresgästundersökning där hyresgästerna får tycka till om sitt boende.

– Vi arbetar nära våra kunder och vill med deras behov i centrum, erbjuda ett tryggt hem för alla. Genom till exempel enkäter och bomöten kan vi fånga upp tankar och idéer som hyresgästerna har och tillsammans utveckla våra bostadsområden. Vi kommer också specifikt att titta på hur vi kan bli ännu bättre på detta under 2023, säger Lina Eklund Svensson, marknadschef på Skövdebostäder.

En mötesplats för barnen

Den nya lekplatsen är uppskattad av hyresgästerna och miljövärdarna på området är nöjda med resultatet.

– Våra miljövärdar, som känner till området väl, har varit delaktiga i projektet och är mycket nöjda med resultatet. Den nya lekplatsen och fotbollsplanen blir en naturlig mötesplats där barnen kan träffas och röra på sig tillsammans, säger Mattias Johansson.

Relaterad media