2023-08-25 12:41Pressmeddelande

Skövdebostäder hyr ut lägenheter på Timmergränd

Visualisering av två byggnader på Timmergränd. Timmergränd är Skövdebostäders nya område i Södra Ryd. Bild: Studio Superb

Den 29 augusti startar uthyrningen av Skövdebostäders nya hus i Södra Ryd. Det är totalt 88 lägenheter i två tiovåningshus på området Timmergränd. En gemensam takterrass på vardera byggnad bjuder på milsvid utsikt över Billingen och Skövde.

Skövdebostäder förvaltar sedan tidigare cirka 600 lägenheter på Timmervägen och Spånvägen i Södra Ryd. Timmergränd är det senaste tillskottet i stadsdelen med två nya höghus intill Hälsans hus.

– Det känns roligt att vi hyr ut fler lägenheter i Södra Ryd. Många uppskattar läget med gångavstånd till motionsspår, grönytor och en badplats. Timmergränd ligger dessutom nära torgverksamhet med bland annat restauranger och livsmedelsbutiker. Detta är bostäder som passar för alla – allt från barnfamiljer och unga som vill flytta hemifrån till äldre som vill sälja villan, säger Åsa Persson, uthyrningssamordnare på Skövdebostäder.

Hyrs ut via bostadskön

Lägenheterna är ettor till treor med god standard redan från start. De har bland annat ekparkett och induktionsspis. Hyresgästerna får egen tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin i lägenheten. Balkongerna mot Västra Skogsrovägen kommer att vara inglasade. Skövdebostäder släpper alla 88 bostäder på Timmergränd på samma gång.

– Vi kommer att hyra ut lägenheterna via bostadskön. De publiceras för första gången 29 augusti och ligger ute på vår hemsida till och med 5 september. Då kan man anmäla intresse för de bostäder man är intresserad av och prioritera mellan dem i lugn och ro. En etta på 40 kvadratmeter som inte har inglasad balkong kommer att kosta 6 450 kr i månaden, säger Åsa Persson, uthyrningssamordnare på Skövdebostäder

Klara för inflyttning i vår

Området byggs av Skövdebostäder i samarbete med totalentreprenören Serneke. Flyttlassen kommer att kunna anlända till Timmergränd i april 2024.

– Byggnaderna har en skifferfasad och är utformade för att passa in i den naturnära omgivningen. På Timmergränd finns det garage, cykelförråd och en utegård som delvis är under tak. Husen får fin utsikt, både från lägenheterna och från de gemensamma takterrasserna, säger Anna Hedblom, chef byggprojekt på Skövdebostäder.

Visualisering ur fågelperspektiv på två byggnader och Södra Ryd.

Visualisering av de båda husen på Timmergränd, som ligger intill Hälsans hus.
Bild: Studio Superb