2021-06-28 09:42Pressmeddelande

Skövdebostäder satsar på cykling

Distriktsassistenterna Caroline Sonestedt och Helen Toftgren står tillsammans med en skylt och en cykel. Skövdebostäders distriktsassistenter Caroline Sonestedt och Helen Toftgren arbetar med bolagets cykelsatsning. Nybyggda stationer för cykelservice är senaste tillskottet. Foto: Andreas Spangenberg

Nu är Skövdebostäders nya satsning på rull. Syftet är att främja cykling genom bland annat en cykelpool och stationer där man kan laga sin cykel.

– Vi vill underlätta för våra hyresgäster att välja cykeln i stället för bilen. Många av våra områden har till exempel affärer, handelsområden och olika arbetsgivare på lagom trampavstånd. Cykeln är ett bra alternativ för klimatet och innebär också vardagsmotion. Därför vill vi främja cykling i alla lägen, säger Caroline Sonestedt, distriktsassistent på Skövdebostäder.

Stationer för service

Som en del av satsningen bygger Skövdebostäder så kallade cykelservicestationer. På Östermalm, Billingssluttningen, Folkets park och Käpplunda park är de snart redo att användas. Totalt är omkring sex stationer på gång i Skövdebostäders bestånd under sommaren och det kan bli ännu fler framöver.

På stationerna kan hyresgästerna själva laga och sköta om sin cykel. Utöver verktyg innehåller de en pump och ett ställ att hänga upp cykeln i, för en mer ergonomisk arbetsställning.

– Alla stationer har ett enklare tak. I något område har vi redan ett tomt skjul som vi kommer att använda. En fördel med stationerna är att alla hyresgäster inte behöver ha egna verktyg och pumpar liggandes hemma, säger Helen Toftgren, distriktsassistent på Skövdebostäder.

Cykelpool på Kurorten

Skövdebostäder har sedan tidigare en cykelpool för hyresgästerna på Aspö Eko-logi. Till hösten kommer en till för studenter på området Kurorten.

– I cykelpoolen kan hyresgästerna bland annat låna eldrivna lådcyklar. Den varianten passar bra när man åker och handlar eller behöver transportera något. Vi startar cykelpoolen i samband med inflyttningen i vårt nybyggda hus på Kurortsvägen 10, men alla hyresgäster på Kurorten kan använda poolen, säger Helen Toftgren.

Fler åtgärder på gång

Cykelsatsningen sträcker sig över flera år – och Skövdebostäder har fler åtgärder planerade utöver servicestationerna och cykelpoolen. Bland annat handlar det om bättre cykelställ men också om informationsinsatser med trafikregler, för säkrare cykelturer.

– Vi vill arrangera temadagar om cykling i våra bostadsområden för att inspirera och informera våra hyresgäster. Det var planerat redan under förra året, men pandemin har så klart påverkat evenemangen. Vi hoppas kunna arrangera något till hösten i stället, säger Fredrik Ljunggren, distriktschef på Skövdebostäder.

Om du har frågor eller vill göra ett eget reportage om satsningen, kontakta:

Helen Toftgren, distriktsassistent på Skövdebostäder
0500-47 74 20, helen.toftgren@skovdebostader.se