2019-12-05 09:37Pressmeddelande

Vätte, pingvin och tomte pryder bostadsområdena

Frigolito bredvid den stora julgranen på Östermalm. Foto: SkövdebostäderFrigolito bredvid den stora julgranen på Östermalm. Foto: Skövdebostäder

Skövdebostäders miljövärdar har som uppgift att pynta bolagets bostadsområden inför julen. Arbetet innefattar bland annat att sätta upp julbelysning, men några miljövärdar har låtit kreativiteten flöda och skapat sevärdheter mellan husen.

Björn ”Carlo” Karlsson har i två år arbetat som miljövärd, och under december har han varit upptagen med att bland annat sätta upp snöpinnar, grusa vägarna och förbereda inför vintern. Men under de få timmar som han har över har han hunnit med att skapa Frigolito, en pingvin i frigolit som är beklädd med både tomteluva och halsduk.

Jag hade lite tid över till att se till att området blev lite mysigare inför jul, och jag hade läst att pingviner var populärt inför årets jul, så då började jag bygga, säger han.

Pingvinen mäter 180 cm och är just nu placerad på Östermalm. Tanken är att den ska stå kvar till nyår, men är den väldigt uppskattad får den troligtvis stå kvar längre. Ett stenkast därifrån hittar man ytterligare en av Björns skapelser, vätten i skogskanten.

Vätten gjorde vi förra året. Den är inte lika avancerad som Frigolito, men den var väldigt uppskattad så därför får den vara med i år igen, säger han.

Vätte i skogskanten vid Östermalm

Vätte i skogskanten vid Östermalm. Foto: Skövdebostäder

På andra sidan staden har kornas ligghall på Aspö gård fått en ny hyresgäst. Nu har korna ersatts av självaste tomten, som tillsammans med en vagn, presenter och en julgran skapar sinnesro i ligghallen. Det är miljövärdarna på Aspö som har arbetat med att bygga upp miljön som allmänheten kan se på lite distans.

Tomte med tillbehör i ligghallen på Aspö gård

Tomte med tillbehör i ligghallen på Aspö gård. Foto: Skövdebostäder

Helen Toftgren, distriktsassistent på bolaget, är positiv till initiativen.

Att skapa stämning och trygghet i ett bostadsområdet är både utmanande och väldigt viktigt. Vi har rutiner, arbetssätt och utrustning för att lyckas, men det finns alltid nya, roliga sätt att uppnå målen. Dessa aktiviteter är därför alltid uppskattade, både bland oss kollegor och våra hyresgäster. Sen hade jag kanske döpt pingvinen till Pingu, men det får jag göra när jag bygger en egen pingvin, säger hon och skrattar.